Пълният текст на статията е публикувана в бр 32 на списание за салони Arena of BEAUTY
А ние (българите), понеже сме по-богати от останалите си плащаме по два пъти за всичко. Като започнем от лихвите по кредити, които са двойни в сравнение с европейските. Като минем през цената на различните данъци като този за бoклука, който плащаме, но пак е мръсно.
Плащаме и пътен данък за автомобила и едновременно по няколко пъти през годината за нови амортисьори.
Плащаме за здравно осигуряване и после на ръка на лекаря.
А някои редовно ходят на един фризьор, а после при друг да ги дооправи и т.н.
АПЕЛ от козметици към козметици
През месец юли 2009 г. в редакцията получихме писмо (част от което сме публикували в оригинал, защото е написано на ръка на 2 страници), подписано от Миглена и Сашка, току-що завършили курс в “Институт по козметика Европа”.
Не бяхме склонни на фона на кризата, проблемите с прокурорските проверки, възбудени от Занаятчийската камара, и натоварения сезон да показваме още един проблем, но се оказа , че той не е само един. Още повече, че момичетата вярват, че правят услуга на всички свои колеги и считат, че това е начинът да се спре със спекулацията в обучението, което се предлага в бюти бизнеса.
Предисторията:
Обявен е поредният курс към небезизвестния “Институт по козметика Европа”, с управител Красимира Янева. Миглена и Сашка се записват на този курс, от който не са особено доволни (както става ясно от писмото) и смятат, че са подведени и като капак на всичко възпитаните в български самарянски дух момичета дават личен заем на г-жа Янева. И защо не? Хора сме! На всеки се случва да има нужда от пари, още повече, че не се притесняват, тъй като Янева не е случайно име – повечето козметици (дори и да не са учили при нея) я познават. Изненадата им идва от момента, в който започват обещания за среща, чакат я ден след ден, а тя все отлага идването си, защото е “много заета”.
редакционна бележка: Състоянието “много съм зает/а” е синдром на бранша, но когато говорим за пари, ситуацията става несъвместима с подобни извинения. Странното е, че в този бранш всеки ден (по точно на всеки час) хората, които се трудят, го правят само за пари, а когато се стигне до плащане или връщане на заеми, се започва сага, достойна за сюжета на турски сериал.
Двете курсистки, завършили курса през юни 2009 г., завеждат дело, за да си търсят парите, които са дали на Янева с договор, но успоредно с това решават да напишат писмо, в което споделят своята случка и отправят апел към колегите си. Тяхната молба е да се публикува тази информация, за да я направят достъпна до всички сегашни и бъдещи козметици, защото искат “да спрат некоректните и манипулационни действия” на г-жа Янева, управител на Институт по козметика Европа.
цитат от писмото: “Моля , бъдете изключително предпазливи и внимателни с нея и молбите й за парични заеми. Казвайки това, бих искала всеки да се замисли и по някакъв начин да преустановим безобразията, които се случват в нашия бранш заради хора като г-жа Янева.”
цитат от писмото: “Нашият апел към вас е да спрем по някакъв начин всички, които са некоректни и опозоряват и опорочават нашата професия. Само ако всички ние се обединим можем да си помогнем и да направим така, че професията козметик да бъде ценена и уважавана. Силно се надяваме, че излъганите и потърпевшите след това ще бъдат по-малко.”
Миглена, Биляна и Сашка смятат, че след тази публикация ще бъдат по-малко излъганите!? От това се пораждат и
Въпроси за дискусия: А дали ще бъдат по-малко излъганите? Търсят ли хората от бранша такова колегиално отношение? А когато някой иска да направи колегиална услуга, дали не си мисли другият - “зад това се крие нещо друго”!? А научен ли е бюти специалистът да чете браншова професионална литература и има ли потребност от нея, или просто обича да разглежда снимки в списанията, които получава в салона си безплатно? Професионалистите от салоните искат ли да бъдат информирани, или искат само да “предава” нататък една или друга клюка?
Резултатът:
Първо: Миглена и Сашка разбират, че притежават документ, който няма никаква стойност, защото т.нар. “Институт по козметика Европа” не е лицензиран от НАПОО. По време на наш разговор по телефона госпожа Янева призна, че липсата на лиценз е “неин голям пропуск”. Без коментар.
Второ: Неясно защо кръстеният ИНСТИТУТ по козметика издава “Удостоверение”, на което пише, че е “за професионално обучение по медицинска козметика”. Без коментар.
Трето: Цяла година момичетата се опитват да си вземат парите от госпожа Янева, завеждат дело и като резултат парите, дадени на заем, са върнати частично, но никой не може да им върне загубеното време и обидата. Изводът от ситуацията крие ли се в поговорката “Не е луд този, който яде баницата, а този, който му я дава”?
Групата от потърпевши нараства:
Когато в гората запее една птичка, и останалите започват да се обаждат. Психологията нарича това явление „ефект на тълпата”. Така става и тук. В този бранш лошите новини се разпространяват по-бързо и от информационния поток по CNN. Чувайки за писмото, написано и изпартено от Миглена и Сашка, се обадиха и други хора, които потвърдиха, че практика на г-жа Янева да взима и да не връща не е от вчера. Оказа се, че тя от години дължи пари и на управителите на фирма Лидера Груп, фирма Фешън Козметикс, на Мария Иванова от столичния салон “Бенико Петер” и т.н..
“Е, какво да направя? Уморих се да я търся. Явно тя разчита на това, че е взела от много хора малки суми пари и шансът хората да се откажат да си ги търсят е по-голям” – казва Мария Иванова.
Цветелина Маймарова от Лидера Груп е категорична, че не се е отказала да си търси парите, но все не й остава време да я “преследва”.
А Ивета Стефанова, управител на фирма Фешън Козметикс, даже се смее:“Момичетата ми се оплакаха и на мен, но какво да направя аз? Тя и на мен от година ми дължи 1500 лева.”
Право на всеки е да обучава и да бъде обучаван, но...
Ето какво ни пишат Миглена и Сашка, които днес вече работят в престижни салони като козметици, при това са оценени като добри специалисти.
“Смятам, че обещанията, които получихме, не бяха оправдани въпреки цената от 1200 лв., която платихме за курса.”
Въпроси за дискусия: Може би за тази цена Янева е преценила, че това обучение е достатъчно!? А колко струват в държавите от ЕС обученията за козметици? И за какво обучение плащат? А възможно ли е да има сериозно обучение “по медицинска козметика” за 4 месеца? А каква е продължителността на обучението за козметици в страни - членки на ЕС? И да се върнем в България - би ли било възможно да струва 1200 лв. обучение, което ти гарантира с дипломата, издадена от МОНМ, че документът е легитимен?
Фактите:
Само преди 6 месеца тази тема с легитимните школи и училища се дискутираше на Националната конференция, проведена по време на изложението Arena Professional, на която г-жа Янева присъства (участието на конференцията струваше 45 лв.) и се подписа заедно с колегите си, че подкрепя учредяването на асоциация, която да защитава интересите на бранша и собствениците на салони и центрове за красота. Как обаче г-жа Янева ще защитава тези интереси? Като продължава да издава подобни нелегитимни удостоверения?
Идеята на конференцията беше всички работещи в системата за красота и естетика да чуят мнението на специалисти от бранша и експерти от държавната администрация. В контекста на материала ще припомня какво каза г-жа Кацарова от НАПОО: “И диплома за космонавт може да издаде някой, стига да има кой да плати точно това “обучение”.”
Дали наивните са повече от мъдрите!?
Истината е, че има няколко начина:
1. да си платиш хонорар за консултация от компетентен експерт;
2. ако не искаш да харчиш изкараните с пот пари, просто да отделиш време, да пообиколиш няколко институции и да почакаш на няколко врати;
3. да намериш в интернет няколко закона и наредби, да ги прочетеш и да си ги разтълкуваш.
При третия начин започва една друга тема: Колко от собствениците на салони и специалистите от бранша използват компютър, интернет и имат време да се ровят в мрежата, за да открият важните за тях неща!? И как могат да разбират от всичко? Нали хората за това ходят на козметик - защото не могат всичко сами!?
Извод:
ВСИЧКО СИ ИМА ЦЕНА.
За да запазим неутралната си позиция като медия, даваме възможност на г-жа Янева да даде отговор от страниците на списанието.